onsdag 4 juli 2012

Var rädd om dina vatten eller ge fan i våra vatten!

Det är skrämmande att se hur folk skräpar ner på en fiskespott. Det är skrämmande att se att folk plockar upp stora mängder fisk som jag har svårt att tro (Säger inte att det är omöjligt) att den äts upp. När vi fiskar och har dragit upp säg 30 abborrar så släpper vi tillbaka 30 abborrar. Då känns vårt arbete och vår omvårdnad av våra vatten sjukt meningslöst. Vi gör ju det för att andra ska kunna ha roligt och få samma fina minnen som vi har från det stället med dom fiskarna. Jag vill gärna att mina barn ska kunna komma till det stället jag tipsat dom om och ha MINST lika bra fiske som jag haft.  Att folk tar hem någon enstaka matfisk har jag inga som helst åsikter om. Men att ta upp stora mängder och i stort sett utrota ett helt stim (antalsmässigt) är inte okej.
Att sedan skräpa ner, låta gammal lina ligga kvar på marken (som förövrigt kan orsaka en katastrof för djur), engångsgrillar, ölburkar, gamla beten och annat skräp gör mig bara förbannad.
Det är högt fisketryck vid gropahålet nu så här års, och snälla ni kan vi inte hjälpas åt att försöka göra någonting? Jag har städat upp där ett flertal gånger och sagt till folk att ta upp sitt skräp och försöka berätta fördelarna med C&R.
Nu till något roligt!
Fick in en bild på en riktigt fin abborre häromdagen som är fångat vid (TRUMVIRVEL) Lastageplatsen. Tagen på en BUSTERJERK släpandes 10 meter bakom båten. Förstå vad denna baddare på 1.1kg var hungrig!!

Ha nu en riktigt skön sommar!!

3 kommentarer:

  1. Bara att hålla med! Jag blir så ¤$€@!* förbannad över allt skräp som slängs och får i princip varje gång jag kommer till en fiskeplats börja med att städa upp efter andra :( fiskelinor är för mig helt obegripligt att någon kan slänga i naturen, sportfiskare borde ju vara den mest miljömedvetna gruppen som finns. Gött med den fina abborren!

    SvaraRadera
  2. Satans baltarbetarna! De fullkomligt skräpar ner både vid torsebro och gropahålet.
    Fiskekort? Haha, knappast. Nej, ett bollträ...

    SvaraRadera
  3. Alla har rätt att kontrollera fiskekort men inte att gå till handling! tycker kontrollerna är VÄLDIGT få tyvärr!!

    SvaraRadera