tisdag 3 juli 2012

Dubbla drömtorskar!

Tjenare!

Efter blåsigt väder och mycket annat att göra så har jag hunnit med lite fiske igen. Denna gången har siktet varit inställt på torsk men att det skulle gå så bra som detta hade jag aldrig kunnat drömt om. Vid en grundtopp på 45 meter fann jag lite småsej pelagiskt i vattnet och under stimmet tecknade stora bågar på lodet. Tog och släppte ner jiggen och 7 meter ovanför botten tecknade en stor båge och jag var snabbt uppe med jiggen och möttes av ett våldsamt hugg och en rusning som påföljd. Fisken gick tungt och stångade men kom närmare och närmare båten med tiden. Väl under båten visar sig en gigantisk torsk i riktigt bra kondition och väl i båten kunde vi väga den till 27,5 kg och längden var 130 cm. Snacka om drömfisk men där slutar inte historien! Vid nästa släpp hann bara jiggen dyka ner ca 30 meter innan linan slackade och jag insåg att något tagit min jigg! Snabbt och hårt mothugg! Samma tyngd känns genom spöet och fiskar tar många meter lina innan den stannar upp och kampen kan börja. Ett par svettiga minuter senare möts jag av den fetaste torsk jag någonsin sett och även denna var helt gigantisk. I båten väger vi torsken till 28,75 kg och jag kan knappt fatta att det är sant. Två personbästa på två släpp irad, sommartorskar på 27,5 kg och 28,75. Det kan bara hända på Söröya! Storfiskens rike!

27,5 kg! Personbästa som varade i 5 minuter

Nytt personbästa. 28,75 kg!

2 kommentarer:

  1. Stort grattis! Sinnesjukt!

    SvaraRadera
  2. Tackar! Lär aldrig hända igen men gott att ha varit med om det :)

    // Erik

    SvaraRadera