tisdag 7 augusti 2012

Magiskt sejfiske på Söröya!

 Tjenare!

Fisket här på Söröya kan verkligen erbjuda allt! Stora torskar, hälleflundror, havskatter, kungsfisk med mera är vardagsmat för mig här uppe och man blir fort fartblind.. Torskar på 15 kg ses inte längre som särskilt stora utan krokas oftast bara av i vattenkanten och släpps återigen ut  i havet utan varken bild eller vägning. Jag har inte hunnit med särskilt mycket eget fiske men var en sväng till Tromsö efter lite semester i Sverige och lyckades iallafall kroka en hälleflundra på 118 cm där. Alltid kul att känna lite tunggung i sitt eget spö och inte bara kolla på som jag annars gör i mitt vardagliga arbete som guide!

118 cm muskler!
Nu har däremot vädret blivit riktigt strålande här på Söröya och vi begav oss ut på det kända flaket Storskalltaren! Siktet var inställt på stor torsk och hälleflundra men vem kunde ana att vi skulle hamna i det värsta sejrace som jag någonsin hört om på Söröya? Under sena kvällen kom vi i kontakt med riktigt grov sej som aktivt jagade precis under båten! Vi var snabbt  nere med jiggarna och sedan var det bara att veva så fort det gick för att sedan göra ett vevstopp och sedan small det bara till i grejerna! Att fisken sedan var runt 10 kg gjorde det nästan alltid följdes upp av en tokrusning på maxbroms ner mot  botten. Snacka om adrenalinfiske och efter några timmar kändes det  i både rygg och armar kan jag lova! Vi tappade  snabbt  räkningen på alla stora sejar men merparten av fisken låg runt 7-10 kg med några riktigt fina toppar på bland annat 13 kg och en riktigt gigant på hela 15,5 kg som jag själv fick nöjet att drilla och landa! Snacka om fiske i världsklass! Det finns nog inget ställe i världens som kan erbjuda samma variation som just Söröya kan! Helt fantastiskt, undra vad som händer här näst! Häng med här på bloggen för det lär komma fler drömfiskar här uppifrån!

En av måååånga sejar denna kvällen!




15,50 kg storsej!


Tight Lines

Erik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar