torsdag 23 augusti 2012

Nytt personbästa på Rödspätta!

Tjenare!

Har hunnit med ännu en fisketur här på Söröya och denna gången blev siktet inställt på rödspätta och målet var att komma över 2 kg. Vi bedrev fisket med räkor och gulp-maskar på släptackel över sandtäckta bottnar. Totalt under de två fiskepassen fick jag 7 rödspättor där alla låg över 1 kg med en toppfisk på 1600 g med flera runt 1300 g. Dessutom har jag hunnit med lite fiske efter hälleflundra och lyckades fånga två flundor på 75 cm respektive 120 cm. Den sista fisken var helt galen och gjorde tre långa, tunga rusningar som lurade mig rejält då jag trodde fisken var bra mycket större. Dessa plattfiskar är beroendeframkallande och löjligt starka! Trots nästan maxbroms och tummen på spolen så man pressar till bristningsgränsen på linan så kämpar dem fortfarande på som om inget har hänt. Har ni inte provat på hällefisket så rekommenderar jag det varmt då det är bland det bästa som finns!
1,6 kg, Nytt pb! En av 7 rödspättor över kilot.

Rötsimpa på gulp!

120 cm råstyrka!


Tight Lines

Erik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar