söndag 26 augusti 2012

28 Gäddor på hemmaplan

Gott folk!
Nu är det dax, vattnet är påväg nedåt i temperatur. Vädret är mer ostadigt, vindarna kalla. Gäddorna vaknar till och bjuder till helt fantastiskt fiske.
Igår gled jag och pappa ut med båten i Hammarsjön, folk som känner mig vet att jag hatar den sjön pga att sjön är opålitlig, grund och det går många fiskepass per stor fisk. Fisken är oftast väldigt lång och väldigt smal om man jämför med gäddorna i havet. Pappa envisades med att fiska i Hammarsjön då det var väldigt längesedan jag fiskade där så var jag inte helt oäven på att ge det ett försök då förhållandena var strålande.

Vi lastade i vid sju, och kom ut till en sjö som låg HELT spegalblank, enligt rapporten så skulle det blåsa 2-5 m/s vilket är helt perfekt för den sjön. Blåser det över 7m/s så har sjön en tendens till att bli väldigt såsig och fisken får svårt för att se betena. När klockan slog 9 så började det krusa lite smått och då kom första kontakten,Ytgående buster jerk i mörtfärg. Fiskarna tuschade bort betena och ville inte alls hugga. Det tog ytterligare 2 kontakter innan en fisk ville klippa min flugpopper. Sen bara skenade det iväg. Pappa fiskade med vanliga jerkar och hade en kontakt medans jag hade hunnit landa 9 fiskar på samma popperfluga. Nästa vik så satte jag tafs och hela rasket i en vassrugge och palla inte åka in så grunt för att få loss en liten fluga. Då tog jag fram min gäddpåk, ett Daiwa predator med en Amb 5601JB och satte på en Popper av modellen storm (BILD). Första kastet så satt det fisk direkt. Pappa börja tappa det och jag tvingade honom till att börja fiska ytligt med hjälp av en Buzzer i orange kulör. Boom fisk direkt. I en och samma vik så rasslade till på hans konto och vi kunde konstatera att han dragit 6 fiskar på under 10 minuter. Effektiv?

Summa summarum så hade vi ett sjukt fiske. Ända kontakten med "stor" fisk hade vi precis i början då en ca 5kilos fisk följde betet ända in till båten. Antagligen för att sjön låg spegel...?? Det blev till slut 14-14 och pappa lyckades dra en fin borre på 7hg.




Sen vill jag bara konstatera och fundera över VARFÖR HAR JAG INTE HAFT ELMOTOR INNAN? Det kan vara världens bästa uppfinning efter Spotify! Vi körde nästan hela dagen med den och där var bra mos kvar i batteriet när vi kom hem! Så skönt att bara vrida om handtaget och backa bak och köra igenom den viken en gång till, köra ut lite för att man glidit för nära. Kunna anpassa sig hela tiden så man får optimal vinkel in till viken. Ja det går inte beskriva hur mycket det underlättar. Särskilt i en så grund sjö. jag vill också tro att man skrämmer mindre fisk i en så grund sjö, men jag kan ha fel!

Motorn är en Watersnake 54lbs, batteriet är från Samelius batteridepå och är ett marinbatteri. Pris för batteriet är 899:-


Ut och fiska med er nu medans det är så effektivt med ytfiske. Har du svagt hjärta så avråder jag för detta fiske. Det är även beroendeframkallande.

1 kommentar:

  1. Bra fiskat!! Elmotor äger likaså spotify! Bra skrivet!!!!

    SvaraRadera