fredag 10 augusti 2012

Nytt årsbästa på hälleflundra!


Tjenare!

Jag nämnde i förra inlägget att det snart skulle komma en ny drömfisk härifrån och Söröya sviker sällan! Denna gången var det dock en välbekant plattfisk av bättre kaliber, nämligen hälleflundran som kom på besök och bet i jiggen. Tidigare under dagen hade vi fångat två jättefina flundror på 134 cm och 144 cm. Vid nästa strömvändning och när väl tidvattnet började att stiga så sög det tag i min Cutbait Herring i glowfärg som jag fiskade 10 meter från botten. Tvärstopp i mothugget och en riktigt härlig tyngd fanns i min motståndare i djupet. Jag pumpade upp den med korta, stenhårda tag med tummen på spolen för att inte låta henne för övertag och gå ner mot botten. Väl vid båten säkrades hon med en hajkrok i det tunna skinnet mellan käken och tungan och vi kunde börja med mätning, fotografering och efter detta släpptes hon åter ut i havet igen! Hon mätte 155 cm och har då en uppskattad vikt strax över 50 kg. Årets största för mig! Undra vad som kommer här näst! Vi får se!

Tight Lines

Erik




Liten film från återutsättningen!


2 kommentarer:

  1. Så gött! Härlig C&R film också! Grattis!

    SvaraRadera
  2. Tackar! Jo alltid kul med lite filmklipp :)

    Erik

    SvaraRadera