måndag 24 september 2012

Hösten är här med besked.

Tidigt söndag morgon begav sig jag, Erik och Jesper ut till kusten för att testa lite nya gäddfiskelokaler.
Vi kom fram och riggade upp våra grejor och kunde snabbt konstatera att väderförhållanden var bra. Pålandsvind, mulet och 9 grader i vattnet. Ganska snabbt lyckades Jesper landa en fin gädda på ca 5 kg.

Efter en timmes fiske med 5 fiskar upp bytte vi ställe och gick runt en ytterspets för att komma längre in i en vik. Efter ca fem kast ser jag att Jespers spö gungar ordentligt.

- Denna känns bättre säger Jesper. Nästan samtidigt som han säger det drar jag också på en fisk. Erik som har gått iväg en bit ser oss stå med böjda spön samtidigt och får genast bråttom bort till oss. Jag krokar av min fisk som väger runt 5 kg och går bort mot Jesper för att hjälpa till. Då kastar sig hans fisk upp i luften och vi ser att det är en fisk närmre metern. Jesper landar fisken och vi väger varsamt fisken i en vågsäck, därefter mäter vi fisken. 95 cm och 8,5 kg. Efter några snabba foton och får hon sin frihet åter. En dunk i ryggen och en high five till Jesper.

Därefter tittar solen fram och fisket blir ganska trögt. När dagen är slut konstaterar vi att vi landat 12 gäddor där med topp på 8,5 kg och minsta på ca 3,5kg.

Jag och Jesper går igenom bilder som jag tagit på Jespers stora fisk och vi säger nästan samtidigt att hösten äntligen är här!
95 cm 8,5 kg

ca 5 kg


Och hösten är verkligen här, med besked dessutom, ochi  vi har förmodligen i särklass det mest unika och bästa kustfiske efter gädda i världen !!!

Så ut och fiska med er, men tänk på de nya reglerna gällande gäddfisket i Östersjön: Max tre gäddor får behållas per fiskare och dag.  Endast gäddor mellan 40 cm och 75 cm får tas upp.

Skitfiske!!!

// Kalle Fiskeknuten

1 kommentar:

  1. Snygga bilder. Den undre ser nästa större ut än den övre. Man ser att lite "fusk" med att hålla fram fisken kan göra underverk.. : ))

    SvaraRadera