onsdag 26 september 2012

Tips inom flugbindning!


Tjenare!

Man kommer på nya lösningar hela tiden för att undvika problem och bli så effektiv inom sitt flugbindande som möjligt. Ett stort problem som alla har när dem binder flugor är dilemmat att använda epoxylim. Det rinner, kladdar, fastnar överallt, blir inte jämnt fördelat på flugan, man hinner inte göra mer än max två flugor åt gången och sen är 95 % av allt uppblandat epoxy till spillo, tja ni känner säkert igen er.. Garanterat...

Jag satt nu ikväll och gick igenom min flugask inför kommande havsöringssäsong och upptäckte ett stort hål i asken, nämligen spigg-imitationer. Därför satte jag mig och band upp 6 st nya, fräscha spiggar och kom då fram till problemet med epoxylimmet. Dessutom hade jag knappt tillräckligt i tuben kvar för ens två blandningar så jag var tvungen att hitta på något.. Satt och klurade en stund på vad jag skulle hitta på och kom fram till den geniala lösningen. Jag tog fram tubnålen till flugstädet, klippte en smal remsa av ett liggunderlag på ca 1 cm tjock och satte denna på tvären på tubnålen. Nu fick jag möjlighet att fästa flugor i samma riktning som man har dem när man binder, men hade plats för 6 st. Detta gjorde att jag kunde applicera epxoylimmet på två flugor, fästa dem på foamskivan och snurra några varv så det var jämt fördelat och sen snabba mig att göra två flugor till osv.. Tillslut hade jag 6 flugor på foambiten, utan kladd, utan rinnande epoxy och ingenting hade fastnat i materialet. Nu kunde jag bara snurra tills allt torkat och vips hade jag både sparat tid, epoxylim och framförallt tålamod och mitt eget humör!





Tight Lines

Erik

4 kommentarer:

  1. Smart Erik. En annan variant är ju att använda ett långsamt torkande epoxy, typ 30 minuters Z-Poxy. Det har två separata plastflaskor, mkt lättare att applicera, spillet blir mindre eller obefintligt, man lär sig efter ett tag att använda rätt mängd. Använder man sen en flugtork så hinner man lätt med minst 10 flugor innan limmet börjar härda. Detta förutsätter naturligtvis att man förberett 10 flugor för limning.. : )

    SvaraRadera
  2. Ja, det är inte heller så dumt, dock måste man ha en flugtork då ;)

    SvaraRadera
  3. Det har väl alla seriösa flugbindare.. ; )

    SvaraRadera
  4. Jag kör budgetvariant ;) Men kommer nog en flugtork inom kort ;)

    SvaraRadera