tisdag 16 oktober 2012

Mer syntetisk betesfisk

Några har hört av sig till mig och undrat om det inte finns någon fin step-by-step beskrivning på de syntetiska betesfiskar jag publicerade för ett tag sedan. Svaret är både jag och nej. Jag har inte gjort någon egen men det finns en uppsjö att tillgå på nätet. Här nedan finns två exempel, båda av Steve Farrar (mannen som komponerat SF-blend) själv.

Det första mönstret är i min mening lite överarbetat, men för den med mycket tid är det säkert värt ett försök. I vilket fall som helst så ger det en bra bild av hur man kan jobba med materialet och vilka egenskaper det har.


Det andra exemplet tycker jag personligen är mer intressant. Här binder Steve Farrar en egen version av "Surf Candy", ursprungligen kontruerad av den legendariske Bob Popovic. I svenska vatten kan detta mönster vara gångbart vid fiske efter bland annat Havsöring som jagar Tobis. Eller varför inte på Abborre?


Sätt er vid bindstädet och börja så fort ni har möjlighet, men glöm inte bort att köpa en extra flugask eller två, för ni binder snabbt upp ett tjog!

Tight lines!
Johan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar