fredag 3 februari 2012

Havsmete!

Tjenare Fiskarkamrater!

Jag har åter igen varit ute på fiske här i Stavanger, fisket idag inriktades på lite mete då vinden blåste kraftigt vilket gjorde spinnfiske samt drop-shot till en omöjlighet.

Jag fiskade med paternostertackel och ett 50 grams sänke och valde att använda räka samt strandsnäcka som agn. Ganska omgående högg första fisken och upp ur djupet kom en färggrann liten rackare. En ny art för mig faktiskt, nämligen Blågyltan! Fisken uppskattades till ca 3 hg innan den återutsattes igen! Otroligt vacker fisk, tyvärr avspeglar inte bilden dess rätta färger riktigt, så är det när man endast tar kort med telefonen.




Fisket fortsatte och ganska direkt högg ännu en fisk på min strandsnäcka, även detta var en gylta men av en annan sort, nämligen Berggyltan. Denna vägde snäppet mer än den förra jag fick och jag uppskattade den till närmare halvkilot. Även den återutsatte jag och tyvärr landades ingen mer fisk under dagen. Nu har vintern bitit sig fast i Stavanger med ett rejält tag så det dröjer nog en stund innan nästa pass..




Under tiden ska jag finslipa utrustningen, knyta nya tackel och finna ut nya platser att fiska på!

Tight Lines

Erik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar