fredag 20 april 2012

Havsöring med blankt resultat!


Tjenare!

Igår var Jag, Kalle och Emil som för dagen guidades på sin första havsöringstur längs Skånekusten. Eftersom vinden piskade på hårt från ost så bestämde vi oss för att testa något nytt och dra över på västsidan. Vi startade tidigt och kom i vattnet runt 07.30 och förutsättningarna kändes bra och det verkligen luktade havsöring om platsen!

Det dröjde inte länge förrän jag kände ett kraftigt hugg på lång lina och med ett snabbt mothugg stod jag där med böjt spö och var överlycklig, tills jag kände att fisken inte kämpade utan var med tung och seg. Tankarna om en plattfisk slog mig och det fick jag bekräftat kort senare när den bruna skapelsen gled in vid fötterna.


Vi fortsatte fisket vid våran utvalda plats och det dröjer inte länge förrän Emil utbrister det gudomliga ordet " FIIIISK" och glädjen var total. I änden av Emils fluglina sprattlar en fin liten öring på 40 cm som vi snabbt kan landa och återutsätta efter ett snabbt foto. Första havsöringen för Emil alltså och dagen var räddad!
Emils första öring!



Efter detta fiskar vi oss vidare längs kusten och efter en stund känner jag först en försiktig dragning i flugan och ett par kast senare tjongar det i ordentligt och nu känner jag inga tvivel, det här var en havsöring! Fisken kämpar på bra, hoppar och far runt men efter en stund kan jag landa den och mäta den till 51 cm. Fisken var blank och fin, kunde dock varit tjockare men man kan inte få allt. Precis när jag ska pilla upp kameran ur fickan så sprattlar fisken till och den är fri. Sånt händer ibland och katastrofen över utebliven bild var inte så bitter ändå, jag hade fått min första öring för året på årets första pass för egen del, dessutom blank och över måttet, kan det bli bättre?

Fisket fortsatte vi på lite nya lokaler och ett par hugg och en tappad fisk var allt som hände på resten av dagen. Men en fantastisk dag med bra väder, huggvillig fisk och nytt PB till Emil! Det kan man kalla lyckat!

Tight Lines

Erik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar