tisdag 13 december 2011

I väntans tider.....

Då är det snart dags för havsöringspremiären.
Köldstela fingrar, blåa tår, många fisketimmar per fisk... osv.
Trots allt detta så längtar jag. Jag längtar så mycket att jag knappt vet vad jag ska ta mig till. Dagarna går i slowmotion och det enda jag kan göra för att mätta min hunger är att binda flugor. Som vanligt hittar man på nya kreationer och nya koncept som måste testas. Samma sak varje år.
Förra året kom vintern med besked tidigt i November. 
Jag tror att vi kommer få en fantastisk havsöringssäsong med tanke på den milda höst och vinter som vi har. Med tanke på hur lång tid det tar för isen att lägga sig i havet, så kan vi lätt räkna med att kunna fiska utan problem hela vintern.


En räkbooby blir till.
Raaage rääägor.


En metod som jag skall utforska mer är flytande räkimitationer (räkbooby) som fiskas med sjunklina. Kan danskarna så kan jag. Och en sak som jag ska fiska mer med är större baitfishflugor. Tittar man på hur spinnfiskarens skeddrag ser ut så är merparten fem till tio cm långa och fiskas snabbt. Det tar emot att säga det men... spinnfiskaren fångar ju faktiskt mer blankfisk...

Baitfish.
Så sätt nu igång och börja binda flugor och stilla er hunger. För det skall jag göra. En full flugask ser inte bara bra ut, det ger även ett bra självförtroende. Och som varje erfaren fiskare vet så får man mer fisk om man fiskar med ett bra självförtroende.
Kom gärna in i butiken och få hjälp med inspiration och idéer till att binda nya och framgångsrika flugor.

Tills vi hörs och syns nästa gång så ska jag ut och fortsätta min jakt på storgäddan.

Skitfiske!!!

//Kalle Fiskeknuten

1 kommentar:

  1. Grymma flugor Kalle! Kanske får bli en tur förbi butiken innan premiären? ;)

    SvaraRadera