tisdag 20 december 2011

Utlandsbesök

Hösten har varit fylld med arbete och ingen tid har blivit över för fiske…och då menar jag ingen tid överhuvudtaget. Nu räknar jag ned dagarna till havsöringspremiären och längtar efter frusna fingrar, bortdomnade tår och allt som hör till januarifisket till.

Här vill jag dock dela med mig av några andra fiskerelaterade upplevelser jag haft under hösten. På en jobbresa till Washington DC besökte jag två fiskebutiker, Orvis och Urban Angler. På båda ställena var personalen otroligt trevliga och kunniga (dock kanske inte riktigt i paritet med Fiskeknuten). På Orvis blev jag inbjuden till ”beer & tie night”, där ett antal inbitna flugfiskare träffas på en närbelägen pub för att dricka pilsner och binda flugor – kan det bli bättre? Ja! Jag blev även inbjuden att hänga på och fiska lite i Potomacfloden, som rinner genom centrala Washington. Striped Bass, Panfish och Snakehead är bara några av de arter som kan luras upp ur flodens djup. Dan Davala, som jobbar i Orvisaffären, är ordförande i föreningen Tidal Potomac Fly Rodders. Han låter hälsa att om ni har vägarna förbi USAs huvudstad så kontakta honom. Han kan fisket där. Ett fiskekort kostar 20 dollar per år!

Tyvärr gjorde jobbet att jag inte kunde delta i beer & tie night eller åka iväg och fiska i Potomac. Jag lyckades dock smita iväg till Urban Angler för att inhandla lite Simms-prylar till rimliga dollarpriser. Butiken var nyöppnad och butikschefen här var också otroligt trevlig. Han erbjöd sig att ta med mig på stenhårt fiske efter Tiger Muskie (elaka nordamerikanska gäddor), men även denna gång var jag tvungen att tacka nej eftersom jag var tvungen att jobba. Jag var ju ändå på betald tjänsteresa.

En vecka senare befann jag mig i London, och även här besökte jag två fiskebutiker. Först ut var Farlows, som för inbitna flugfiskare kanske inte behöver någon närmare presentation. Butiken är kunglig hovleverantör av fiskeprylar. Personalen gick klädd i tweed och var precis sådär snorkiga som man kunde förvänta sig. Och prylar hade de i massor. Från klass 0 till 12 i långa ordnade rader.

Londonbesöket avslutades med ett mycket kort besök på Granger’s där personalen var vänlig och priserna otroligt rimliga. Vad sägs om en bucktail för femtio spänn?

Nu är det snart jul. Huset och granen är full med flash…öhh…jag menar julpynt. I mellandagarna tänkte jag binda upp lite gäddflugor av julpynt. Just det! Du läste rätt. Även slemgurkorna skall väl få njuta…eller? Kolla in här får du se!

A stiffer rod gets more action!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar