måndag 30 maj 2011

Back in sweden !

Äntiligen tillbaka i sverige igen efter en riktigt skön vecka i norge !

Tänkte skriva lite kort om veckan som har varit och så , Det började med att första dagen kolla runt i hela fjorden och kolla efter "heta" ställen osv ! Efter en dags körning och provat lite olika tekniker kom vi fram till att "stor" sejen inte hade kommit in i fjorden , varken stor torsken heller ! Vad skulle vi nu göra ?  Jag kollade flera gånger på kartan då jag hittade ett litet grundflak på ca 20m och vilket som  passade perfekt just den dagen  då de var helt vindstilla inne i fjorden , så plockade fram vertikal grejerna och hoppades på att pilla upp nåt , efter bara 30 min fiske kom första torsken upp !


Efter ett tag hamnade vi i ett stim och fick upp ett tio-tal torskar till men ingen storlek tyvär , men ett riktigt roligt fiske och med lätta grejer !

Dag 3 , Så tog min lärare fram flugspöt och frågade om jag skulle me ut och fluga fiska lite små sej , Jag tänkte är han helt tokig som ska fluga fiska på dessa djup ? Jag sa självklart , jag är på ! Vi drog ut och började fluga för fult och likadant här , de tog inte många minuter innan första sejen var i båten , Och oj vilket roligt fiske , Efter knappt 1 timmes fiske hade vi både tagit lite över 15 sejar var ! Riktigt roligt fiske , Vi körde med klass 2-3 spö vilket tog fisket till en helt annan nivå ! Ett fiske jag verkligen kommer prova på igen när jag drar mig till norge nästa gång !



Dom närmaste dagarna bestämde jag mig för hålla mig på torra land och köra hårt på metet i stället , Och kanske få upp lite nya arter och nytt personbästa , Efter bara första dagen hade jag fått 4 nya arter och hoppades på likadant fiske resten av dagarna , så jag fick höra att havskarpen (berggyltan) fanns i ett område i närheten , En art jag länge har velat har med på min lista , så jag och polaren tog bussen dit och la hela dagen där , När dagen kom till sitt slut hade vi landat 4 berggyltor och jag hade lyckats knäcka mitt spö , Men gud så fina fiskar de är och vilken styrka !


Dom kommande dagar bestod av riktigt pissväder och blåst och fiskesuget försvann nästan helt , och näst sista dagen var vi helt enkelt tvunga att fiska för dagen efter skulle vi packa bussen och dra oss hemåt igen !

Vi gjorde ett försök i pissvädret och läraren tog flugspöt med sig igen , så sa jag : vad ska du nu fiska ? Han : Ska prova få nån mindre hälleflundra ! Jag tänkte detta måste jag verkligen hänga på , jag tog mitt spö och jiggade efter hälle och han flugade och efter knappt 1 timme säger han : Jävla botten , Nu fick jag sjögräs igen , Och precis när han har sagt de klart så började rullen skrika och bara spruttade ut lina ,  Jag : Säker att de verkligen är botten , ahah ?  Efter en kort drillning kom det upp en hälleflundra , Då bestämde vi oss för att dra hem och avsluta denna dag ! Hem och packa och sova och dax för hem färd igen !




                                                       Lite andra bilder från resan !









Vill minst sagt tacka kalle på fiskeknuten att han hade alla grejer som man ville ha innan jag drog till norge , Tack !


Skitfiske / Fredrik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar