tisdag 17 maj 2011

Drabbning!

Tjenixen!
Idag var det dags!
Giganternas kamp, ont mot gott, kort sagt: Fly vs Jerk!

På fluga hade ni: moi!
På jerk: mina gode vän Albin (fiskebröderisöder) 

Jag kände mig riktigt taggad inför dagens fiske, mulet väder, regn och aningen svalare än vad det varit den senaste tiden.
Dagen till ära hade jag bundit upp ett gäng nya flugor som fick blötas ner för första gången.

De ska va mycket flash :)
Dom visade sig faktiskt vara mycket effektiva, enda nackdelen med flashflugorna var att efter två gäddor så fanns det inte jättemycket kvar av dom! Något jag får ha i åtanke nästa gång jag binder så man kan göra dom lite mer hållbara.

Det tog inte speciellt långt tid förens första fisken kom upp i båten, den visade sig även att bli dagens största.
På andra kastet satt den, 5kg - 98cm och Albin la ribban för dagens fiske högt!
 

Såhär kan det inte få gå till tänkte jag och mycket riktigt så lyckades även jag fånga mig en gädda.
Inte alls av samma kaliber, men onekligen lika skön känsla! Ett brutalt hugg kontrat av ett rejält mothugg gjorde så att ställningen reducerades till 1 -1.

Ca 2kg
 Därefter var det bara nerförsbacke.
Flugan drog ifrån jerken och lyckades öka ledningen till 2-1. Ingen seger skall tas ut i förskott när man fiskar med Albin, det tog inte många kast sen hade även han lyckats kroka nummer 2.
Nu är det dags att lägga i en högre växel, jag ökade på ledningen med 3-2 tätt följt av 4-2 och även 5-2. 
Flugfisket kändes otroligt hett då det var mycket smågäddor som kom upp ur det grunda vattnet.

Slutresultatet för dagen blev iallafall Fly 5 - Jerk 4 (största fisk).

Jag lyckades även med konststycket att sätta flugan i en gren som låg på en sandbank, och med 0,70 flourcarbon som tafs så är det inte bara till att dra av den kan jag berätta :)
 Det grunda vattnet gjorde det omöjligt att köra in till grenen med båten så det var bara att bita i de sura äpplet och hoppa i plurret!
Sjöarna här omkring har ju GANSKA sumpig botten så det gällde att vara lätt på foten. Jag sprang de 5 meterna i 30cm djupt vatten, botten gjorde dock så att det blev ca 50 cm. 
Kom iland, knäckte av grenen och sen var det bara att springa för allt man var värd igen. Lämnade fina avtryck iallafall, skulle nog kunna jämföra dom med månlandningen. Känns som att jag var den första människan som landstigit på den "planeten" :)

Det var allt för denna gången gott folk, hoppas min historia kan få någon att dra på smilgroparna, det gjorde vi iallafall :)

Simma lugnt!
Andreas T
 

3 kommentarer:

  1. Fluga alla dagar i veckan!!!!!
    Bra jobbat.

    //Kalle

    SvaraRadera
  2. Kalle, nu ska du inte vara sån, jag fick ju största firren ;) Kunde ju dock fått vara en 100-klubbare

    /Albin

    SvaraRadera
  3. Albin, det är inte storleken som räknas. Det säger alltid min fru. ;)
    Grattis till din firre!! Störst vinner ALLTID!

    //Kalle

    SvaraRadera