fredag 27 maj 2011

Gäddflugor i massor

När frugan var på minisemester i Barcelona passade jag på att binda lite flugor.....



Första gången jag kom i kontakt med dessa flugor var i vintras när Nicklas Bauer och Daniel Bergman från Flydressing var på besök på Fiskeknuten. Då satt Daniel och band havsöringsflugor och Nicklas gäddflugor. På något sätt kunde jag inte acceptera storleken och volymen på Nicklas flugor. Jag har alltid fiskat gädda med små Flash flugor på ett klass 7 flugspö. Jag fick några flugor som jag la som demo flugor i butiken och där låg dom snällt och stilla. 3 månader senare va jag ute och jerkade gädda och då slog det mig..... STORA beten STOR fisk. När jag kom hem från fiskepasset riggade jag upp ett Guideline LPXE RS spö klass 9 och testade att kasta en av Nicklas Bauers flugor. Inga problem!!! Sen började jag binda och binda och binda. Sjukt kul flugor att binda och dom fiskar otroligt bra! Volymen i flugan gör att den "låter" mycket i vattnet. Och den syns bra.


Här är ett litet videoklipp hur flugan ser ut under vattnet. Här ser ni vilken volym flugan har och hur mycket turbulens flugan skapar.

Nu är det bara gammelgäddan som saknas men det arbetar vi på ;)
Här kommer en komplett bindbeskrivning av Nicklas Bauer:

http://www.youtube.com/watch?v=CBx9oWATTzA&feature=player_embedded

Kom gärna in i butiken och få tips på material och bindteknik för att skapa dessa monsterflugor.

Bind gäddflugor i massor och ut och fiska med Er, för det ska jag!


// Kalle

1 kommentar:

  1. vet du var man kan köpa hans typ av stor fluga...

    SvaraRadera