söndag 10 juni 2012

Kungsfisk!

Tjenare,

Efter ett långt uppehåll på fiske både p.g.a sjukdom och resor så har jag åter igen varit ute på havet och blött mina grejer igen! Denna gången blev det en satsning efter havets egna apelsin, nämligen kungsfisken! Som dem flesta vet så lever kungsfisken på väldigt djupt vatten, ofta mellan 150-300 m vilket gör att det enda sättet att fånga dem på är mete med fiskbit och tunga sänken på 500-800 g. Detta har följden att när man fångar dem så är catch & release omöjligt då det blir en för stor tryckförändring för fisken och den avlider. Därför så sparas all fisk, men vad gör det när det är en fantastisk matfisk? Man kan faktiskt avbryta fisket när man känner att man har tillräckligt för att mätta magen.

Hur som helst så har jag varit ute på jakt efter dessa otroligt vackra och coola fiskar. Jag använde mig av stora enkelkrokar med massa lysslang, självlysande bläckfiskar och rasselpärlor på ett paternostertackel med två stycken 400 g pilkar i botten för att komma i kontakt med denna fisk! Som agn använde jag filé av sej som skars i lagom stora strimlor. Under fisketuren lyckades jag fånga tre stycken kungsfiskar med en toppfisk på hela 5,9 kg. Utöver det fick jag även två stycken mellan 2-3 kg. Det dröjer nog inte länge innan jag gör en ny satsning och hoppas på ännu större!

Tight Lines

Erik



5,9 kg- PB
3,25 kg!

1 kommentar: