måndag 4 juni 2012

Nytt vatten nya möjligheter.

Jag och min vän Nippe begav oss i helgen ut för att testa ett nytt vatten. Vi kontaktade markägaren och frågade snällt om vi kunde fiska i hans å. Och det gick bra efter en lång diskussion om hullinglösakrokara och catch and release.
Efter 5 minuter vid ån såg vi att det kläckte både gulforsslända och Danica. Och då såg vi första vaket!!! En ljusgrå dagslända var det första jag hittade i asken. Jag knyter på flugan och börjar kasta ut. Det första jag gör är att sätta flugan i alla de härliga grenar som hänger ut över ån. Efter fem försök får jag flugan till att drifta rätt. Ett slörpande ljud hörs och jag ser min fluga försvinna ner i en fiskmun. Jag lyfter linan och fisken sitter. Fisken börjar ruska och rulla sig. Det är en id säger jag till Nippe. Nej det är en färna. Säger Nippe. Och då gör fisken ett lufthopp. Då ser vi att det är en öring. Efter en liten stund glider fisken in i håven och vi får bevittna en skånsbrunöring i sinn fulla prakt. Efter snabb fotografering får fisken sin frihet igen.

Denna å kommer att utforskas och fiskas i mer det kan jag lova.
Ut med er och fiska för det ska jag!!!

Skitfiske!

// Kalle Fiskeknuten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar