söndag 13 november 2011

Bleka på Dropshot!

Tjenare.

Idag var jag ute själv och fiskade lite på förmiddagen. Jag gav mig tusan på att ta en bleka på dropshot, metoden är egentligen perfekt för det så det skulle bara funka! Fisken går och stryker längs botten och revkanter och vad är då bättre än en liten jigg som står en halvmeter över botten och skakar förföriskt ?

Jag började fisket med ganska små fiskjiggar men utan någon framgång. I och med att jag fiskar runt sten-och tångrev så fastnar man rätt mycket så jag fick testa runt det mesta. Tillslut provade jag att sätta på en liten lila maskjigg och slängde ut. Efter par några ryck så högg första fisken som bjöd på en riktigt fin fight. Fisken gick tyvärr fast i revet och linan gick av. Jag fortsatte att fiska med en likadan jigg och ganska omgående fick jag två snabba fiskar, på 1 kg samt 1,7 kg! Fisken var som tokig i dessa maskjiggar och snart hade jag även landat min tredje fisk för dagen.

Att dropshotfiska bleka krävs lite grövre utrustning än till abborre men det är samma jiggar som används, samma princip och samma teknik, fast på lite djupare vatten. Jag har fiskat på 40-60 meters djup med 25 g sänken, havsöringsutrustningen upp till 30 g, 0,15 powerpro och 0.40 flourocarbon som tackellina. Krokarna jag har använt har varit Gamakatsu strl 1 och 2.

I och med att jag fiskar så djupt och pumpar upp fisken relativt fort för att undvika att dem går in i revet och skär av linan så tar fisken en del skador med tryckförändringar och så. Detta gör att C&R är svårt att bedriva så den fisk som jag fångar blir matfisk istället. Det gör i och för sig inte särskilt mycket då blekan är en delikat matfisk.
Detta gör att det inte blir lika många fiskepass då jag måste hinna med att äta upp fisken och att jag avslutar fisket när jag anser mig ha matkvoten full.

Nästa utmaning blir att ta dem på fluga! Till nästa helg ska det göras ett helhjärtat försök med tobisimitationer och förtyngda räkor!

Tight Lines

Erik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar