fredag 11 november 2011

Fiske i Stavangerfjorden!

Tjenare!

Jag har nu kommit fram till Norge, skaffat mig ett helt ok arbete och bosatt mig lite smått! Idag slutade både jag och min kompis Marcus tidigt från jobbet så vi tog en fisketur på eftermiddagen i Stavangerfjorden. Utrustade med haspelspön upp till 40 g, små, nätta haspelrullar, tunn flätlina, jiggar och tunga skeddrag samt upphängarflugor gav vi oss ut i jakten på både torsk, bleka och sej.

Vi valde en plats där det stupade fort ner till 50-60 m och rakt utanför fanns även ett litet rev av tång och sten. Vi började fisket med att hiva ut skeddraget med upphängarna så långt ut som möjligt, lät spolen vara öppen och på så sätt låta dragen sjunka till botten utan motstånd.. Sen började vi en ryckig hemtagning med korta vevstopp och långa svepningar med spöet för att få en så attraktiv gång på betena som möjligt. Fisket började lite segt men efter en stund visste vi vart det gick att fiska utan att fastna i botten och då kom också huggen tillslut!

Första fisken tog längst ut i ett långt kast, ända nere på botten, lång väg att veva in och upp kom en liten torsk. Vi fortsatte fisket och i bara några kast senare smäller det på en fisk som är desto mer krut i, nämligen blekan. Ett riktigt kraftpaket med mycket energi och en riktigt kämpaglöd. Vi landar fisken och tar ett snabbt foto på den.


Fin fisk till Marcus!

När kvällen närmar sig och tidvattnet höjs så blir fisket bättre för varje minut. Marcus krokar i totalt beckmörker en fisk rakt ovanför revet och flera gånger under drillningen så går den fast i revet men vi lyckas få loss den och tillslut landar vi även den. En fin och fet fisk som vi uppskattar till en bit under kilot. Vi fortsätter trots det totala beckmörkret och jag lyckas landa två blekor till med en uppskattad vikt på en bit över kilot istället. Dessa två fick avsluta dagens fiske och vi kände oss mycket nöjda. Fler gånger blir det och nya metoder ska testas! Bland annat ska jag ge mig på de norska havsfiskarna med "Drop-shot" och flugspöet!

Häng med här på bloggen så får ni se ifall jag lyckas!

Fin bleka, en riktig fighter!

Tight Lines

Erik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar