tisdag 29 november 2011

Värt att vänta på

Äntligen hemma efter nio dagar i sträck nere vid Skräbeån och jakten på storsiken!

Hur som helst åkte jag och polarna ner där vid fredagförmiddagen för att sätta upp tälten och välja ut våra platser. För att få in rätt känsla inför premiärdagen!


De första dagarna började småsegt och det kom inte upp nån vidare storfisk men på tisdagen lyckades polaren lura upp en sik på 3140 g och 63 cm lång! Romfylld och tjock, efter några snabba foton fick hon simma tillbaka. Dagarna gick och större och mer fisk kom upp, allt fler började köra med mormyska och visade sig för min andra polare vara en vinnarteknik då han ringer mig på fredagseftermiddagen och säger att han har fångat julagrisen! Jag tar bilen och kör över ån för hjälpa till med vägning och fotning.

3420 g och 64 cm lång
En riktigt grov fisk som även var utlekt, vilket va hemskt synd! Efter några snabba foton osv, fick fisken åter sin frihet tillbaka och fick simma tillbaka!


C&R

Efter några dagars fiske och inte en enda fisk vägd för min del, började jag nästan tröttna på skiten! Men på min nionde och sista dag, var jag beredd på göra allt för att få min storfisk. Efter bara 20 min på söndag morgon lyckades killen rakt över mig (Max Roth) få en bättre fisk på kroken, vågen stannade på 2930 g!
Fisket fortsatte och jag hade inte riktigt fått nåt hugg än, men 10 min senare kom mitt efterlängtade hugg! Det tog tvärstopp i mothugget och kännde direkt tunggung! Efter en snabb vägning och mätning fick jag äntiligen min efterlängtade reg-fisk!

2580g och 62 cm lång
Nöjd som jag var efter allt mitt slit, gav jag upp för dagen och avslutade dagen på topp! Efter dessa nio dagars fiske har det kommit upp runt 9-10 storfiskar, hälften på mormyska och hälften på flötmete. Men de tre största fiskarna blev fångade på mormyska! Verkligen en grej som har slagit igenom i år nere vid ån!


Nästa art att försöka få på kroken kommer bli lake, kommer nog köra en hel del i Helge å efter detta!

Skitfiske på er / Fredrik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar