onsdag 5 oktober 2011

Kul fiske!





Då var det dags igen! Jag och Kristoffer Alm transporterade oss mot syndikatet i Ronneby för att ännu en gång ge oss i kamp med sjöns stora karpar. Väl nere så diskuterades taktik och val av bete hårt då vi visste att dammens ägare försöker mata upp karparna med lite särskilda beten inför hösten och den kommande vintern! Resultatet blev att vi båda fiskade olika beten(till att börja med)! Men efter 3 timmar där det var stendött för mig fick jag till sist se mina budget mistral Mussel smak slagna! Gick över till samma boilie som stoffe körde och det resulterade snabbt i två karpar! När natten kom så eldade vi och bäddade ner oss i våra karpsängar! Jag bäddade ner mig enkelt så att jag lätt skulle kunna ta mig till poden vid ett ev run! Den natten frös jag något fruktansvärt för det var nog den värsta kylan jag upplevt under en september natt någonsin. Och inte ett run hade vi under natten! Dagen efter så vaknar jag av en lyrisk Kristoffer som fiskat morgon fiske med ytfiskad hundmat, och bränt en större fisk. Han väckte mig för att han ansåg vi skulle käka frukost (jag var tveksam då jag frös fortfarande och var kåmig). Men ett grymt vak får mig till liv när en stor karp tar en hundmatsbit som Kristoffer kastat ut där vi käkar. Jag får ny kraft av det jag ser och sakta sätter ihop ett spö för att fiska på ytan även jag. Samtidigt är Kristoffer på väg till andra sidan för att fiska på några andra Karpar. Jag börjar promenera mot ett ställe där jag tidigare landat en över 8 på ytan och kastar ut ett par hundmatsbitar på ytan samtidigt som jag kastar ut mitt bete. Efter 10 minuters väntan så börjar en karp käka på ytan! Helt iskallt sitter jag där helt stilla tills den tar mitt bete! Jag krokar och känner direkt att det inte är en liten kilos fisk. Efter en liten kamp där jag flertalet gånger tror jag ska tappa fisken så lyckas ja landa en fin karp på 6960g. Efter en snabb fotografering så får den simma tillbaka! Jag tänker för mig själv det där gick lätt konstigt nog, och käkar frukost. Efter jag käkat klart min frukost så bestämmer jag mig för att gå bort till den lite grundare delen där jag tidigare bränt några fina fiskar(då där är riktigt svår fiskat)! Och direkt när jag kommer ner där så ser jag något oväntat som jag aldrig sett där, där är ovanligt bra sikt i vattnet där så jag ser flera karpar simma runt där. Snabbt så öser jag ut mängder med hundfoder och det är då det händer, en riktigt stor karp med två andra rätt stora simmar upp och börjar käka av hundfodret. Jag kastar ett kast mot den stora vilket resulterar i att han direkt tar mitt hundfoder. Jag krokar och konstaterar att det är detta monstret jag hört talas om innan i dammen. Jag är helt chanslös och tvingas se på när karpen sätter full fart mot vassen mitt ute i dammen där han går fast och jag ser han rulla runt. Så jag ropar ditt Kristoffer och vi tar båten ut till vassen för att försöka håva fisken. Men när vi till sist kommer fram så lyckas karpen räta min krok… fan med… (jag skulle badat direkt) besvikelsen varar i någon timme tills jag till sisst lyckas fånga en liten tröst karp på ytan med vikten 6260g. vid 15:00 bryter vi för att åka hem då jag ska fira tjejens fars födelsedag! Men jag längtar redan efter att åka tillbaka. Det känns som att det bara är en tidsfråga tills 12+ karpen ligger där i håven!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar