torsdag 20 oktober 2011

Tubmani!

Tjenare.

Jag har åter igen tagit plats vid bindstädet och såklart med tubnålen sittande på städet! Jag kände mig tvungen att binda upp några fler gäddflugor i färger som jag tyckte min ask saknade så jag band upp en röd-grön, en firetiger samt en helsilver med gröna ögon för en lite läckrare kontrast.

Sedan har jag och Kalle länge diskuterat att binda havsöringsflugor på tub så nu tog jag idén till verklighet!
Jag började med att binda långa tobisflugor som jag tidigare har bundit på krok och förde bara över mönstret till tub nu istället. Resultatet blev helt ok och jag tror att dessa flugor kommer att trassla lite mindre också, i och med att materialet står upp en bit på tuben i motsatt riktning från kroken. Flugorna är bundna på "Angel Hair HD".

Dessutom band jag ihop ett gäng riktigt små baitfish ( ca 3 cm) av ren STF Dubbing. Dessa är busenkla att göra och resultatet blev helt klockrent. Jag har själv aldrig bundit en mer naturtrogen baitfish, varken i kroppsform eller utseende för övrigt. Jag piffade till dem med några svarta ränder som en kontrast och tror att dessa kommer göra susen på öringen sen i vår!

Alla flugorna har ögon på sig och är sedan täckta med UV-lim som ett huvud för att skapa en balans i flugan mot kroken och dessutom vet ju alla att en fluga utan ögon inte fångar fisk ! ;)



Piketubes!

Tobistuber

Minibaitfish


Tight Lines

Erik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar