fredag 7 oktober 2011

Skärgårdsfiske!

Tjena!

Igår begav jag mig, för första gången, till Blekinge för att prova på deras gäddfiske i skärgården.
Förväntningarna var skyhöga, hört mycket gott om dessa vatten.
Och med ingen kunskap om bra ställen var det bara att ta fram GPS:en och leta upp vägar som leder ut till kusten.
Första stoppet var väl inte helt lyckat måste jag erkänna...Lyckades nog hamna i en gammal kohage eller någonting, för fy fan va sumpigt där var. Lite som tecknade filmer när dom sjunker ner i kvicksand :)
Första kastet dock på detta ställe lyckades jag dock kroka en liten snipa, gött tänkte jag..nu är jag inte FF iaf!
Gjorde några kast till men ingen mer action här.
Begav mig till bilen för att köra och leta upp ett nytt ställe. Virrade rundor lite innan jag bestämde mig. Men ställe #2 var ingen höjdare alls så det finns inte så mycket att berätta om det. Djupt vatten och sumpig botten hindrade mig från att fiska där.
Ställe nu #3 dock, här lossnade det för mig. Hittade ett fint parti med sandbotten, stenar och mycket rörelse i vattnet.

Tog inte lång tid förens jag lyckades landa min första fisk här. Sen var det bara nerförsbacke...
Landade 8 gäddor på detta ställe på ca 2 timmar. Riktigt gött fiske :)
Gäddorna var i otroligt bra kondition, tjocka runt buken och pigga som bara den! Ingen storlek på dom direkt men vad gör det när man får fisk hela tiden? Den största låg nog runt 2kg.



Flugan som levererade idag var en vit Baitfish som jag slängt ihop kvällen innan. Tipset fick jag av Team Fiskeknutens Erik Axner och det visade ju sig vara ett lyckat recept!


Kommer absolut komma tillbaka till Blekinge och fiska när säsongen börjar komma igång riktigt ordentligt, några grader svalare i vattnet sen ska bjässarna också upp!
Simma lugnt // Andreas


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar