torsdag 7 juli 2011

Fantastiskt gösfiske med bonus!

I helgen var jag iväg med några vänner i Västra Götaland för att fiska Gös. Har länge tänkt att det skulle vara kul att få ta en Grand Slam någon gång, men har alltid tänkt att det går inte för mig. Alla arter kändes svåra att klara av. Men målet denna helgen låg ändå på att försöka få en gös över 4 kg.

Fisket flöt på och fick ganska många runt 2-3 kg. Men till slut kom ett fint hugg och jag kunde landa en fin gös på 4.06 kg halv elva på kvällen. Så underbart skönt! Tagen på en Nils Master färg 52. Även nytt pb. Nu är det "bara" en 8 kilos gädda och 1 kilos abborre kvar tänkte jag. Men även de två känns svåra. Abborren har jag 850g som pb och hittills i år hade jag bara tagit gäddor under metern och största på 6,6 kg.


Riktigt rå kyla, därav vinterjacka och mössa mitt i sommaren :)

Men morgonen efter vid halv sex smäller det till på mitt spö, och något riktigt tungt känns i mothugget. Jag bänder och bänder och spänner slirbromsen flera gånger, känner också efter ett tag att detta inte är en gös. Ca 50 m ut från båten ser jag ett stort huvud slå mot ytan och pulsen stiger! Efter en rolig fight hamnar gäddan i håven som är riktigt kort och grov, en rejäl tjurnacke! Vacker pelagisk gädda på 106 cm och 8,6 kg! Därmed årets första 100-klubbare och ännu ett steg närmre Grand Slam! Nu fattas bara en Abborre på över kilot, vilket jag är tveksam på om jag grejar, men får satsa hårt och ska göra allt för att få den!



//Albin

2 kommentarer:

  1. Gratulerar till de fina fångsterna. En "borre" över kilot borde du fixa. Bara att nöta på!

    SvaraRadera
  2. Tack Johan! Ja jag ska göra vad jag kan, har ju 1,5 månad på mig att nöta ;)

    SvaraRadera