tisdag 12 juli 2011

Rekningsuppdrag i Svinaland

Imorse medan sambon sov smet jag ut för att reka min hemma-å som enligt vissa ska innehålla en del öring. Eftersom jag nyligen flyttat är det ett helt nytt vatten för mig som jag rekat tre gånger och fiskat ett (två hugg den gången, båda bom). Klockan ringde vid 06:00 och jag tog med mig kameran för att fotografera litegrann.


Efter en 5 minuters bilfärd parkerade jag vid sidan av vägen och gick mot ån. Det finns en damm och ett kraftverk i ån, med en rak djup vattenfåra och en annan lite mer strömmande. Att vandra genom Östra Göinge-skogen kl 06:30 på morgonen är en ganska spännande aktivitet då det finns mer gris i skogarna än det finns mygg i Norrland.
Arga grisar!


Var man än sätter fötterna har ett vildsvin redan gått där och bökat, och att döma av fotspåren jag såg är det STORA vildsvin. Man har inte mycket att sätta emot ifall 200 kg råstark gris (det låter sjukt, ja) skulle bli argt. Då är det bara att lägga benen på ryggen. Närmsta jag kom idag var dock ett avlägset grymtande strax efter jag anlänt. :-)


Spöt fick vänta i bilen när jag rekade, det skulle jag hämta ifall jag hittade lämplig fiskeplats och kanske vakande fisk. Tyvärr har kraftbolaget dämt upp vattnet så mycket så vattennivån är minst en halvmeter under det normala. Men fisken måste ju stå nånstans, så nästa gång jag får tid över blir det en heldag, det låga vattenståndet till trots!
Lågt vattenstånd, så det märks!
Väl mött
Danell

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar