torsdag 21 juli 2011

Uppvärmning inför Ammarnäs

Efter ett längre uppehåll från fisket var jag idag tvungen att åka till Harasjömåla för att se om man kunde värma upp lite med någon regnbåge inför nästa veckas fjällenvistelse. Alarmet var ställt på human tid imorse, så strax efter sju var jag på plats. Inga vak att nämna, lite hoppande fisk men den var antagligen nysläppt.


Eftersom jag glömt tafsmaterial hemma fick jag knyta på flugan direkt i den taperade tafsen till receptionen öppnade. Valde ett hyfsat säkert kort tycke jag, ett guldskalle-haröra #10. Letade en stund efter någon aktivitet och tyckte jag såg lite plogar utmed en viss brygga. På det tredje kastet, medan jag extremt sakta handtwistade in flugan, såg jag hur linan plötsligt stannade upp. Jag höjde spöt och kände fast fisk, nice!
Att ta regnbåge på #4-spö är alltid fint, och fisken gav bra böj. Inklämd hulling på kroken körde jag, så det gällde att hålla press. Ett par luftfärder och några minuters kamp blev det innan fisken gled in i håven. Efter ett snabbt foto och vägning, skaplig fisk på 1,3-1,5 kg, fick den simma tillbaka. 

Ses!
// Danell

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar