tisdag 16 augusti 2011

Första vertikalpasset!

Tjenare!

Efter många inställda fisketurer på grund av vädrets makter, punktering på bilen och lite annat strul så kom jag äntligen iväg på lite fiske igen. Målet för dagen var gös så jag begav mig till Ringsjön med en liten skara från min familj. Vi blev direkt chockade då vi noterade att trollingfiske med motor ej var tillåtet så vi började lite smått att ro med varsitt handhållet spö mot det område som vi sedan tidigare kollat ut på sjökortet och satt som dagens fiskeplats. När vi väl kom fram hade det inte hänt ett skit på våra wobblers så vi bestämde oss för att prova på lite vertikalfiske, mest för skojs skull då ingen av oss testat eller fått något på det tidigare.

Efter endast ungefär 5 minuter så missar jag en fisk i mothugget som släpper efter någon kort sekund, troligen gös men vem vet.. Vi fortsatte fisket och inget mer hände på ett bra tag innan det åter igen högg på mina grejer och denna gången satt mothugget som det skulle! Upp ur det pissgula, algblomningsdrabbade såkallade "vattnet" kommer min första vertikalgös, ingen bjässe men en fin matfisk på ca 1,5 kg. Tyvärr hände inget mer förutom att vinden bestämde sig för att vi inte skulle vertikalfiska mer så vi avslutade dagen med ett halvpass och drog hemåt! Men jag ser ändå dagen som lyckad då jag hade iallafall två kontakter och en landad fisk trots tjock flätlina, haspelutrustning, brist på både ekolod och elmotor och alla andra saker som jag gjorde som strider mot vertikalfiskarnas alla regler och påfund! ;)

Första vertikalgösen!


Tight Lines

Erik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar