fredag 12 augusti 2011

Strålande sol och kaskelottgäddor


Under sommarsemestern fick jag lite tid över, när resten av familjen åkte iväg på shoppingrunda. Jag och en kamrat åkte då till Husebyån (som ligger nära sommarstället). Ingen av oss hade någonsin fiskat där, och trots intensivt googlande stod inte mycket information att finna. Ån rinner mellan sjöarna Salen och Åsnen i Kronobergs län och drev tidigare kvarnhjulen vid Husebybruk. Den enda officiella informationen som stod till buds var att här kan man fånga Abborre, Gädda, Regnbåge, Ål, Gös mm. Kanske inte så uttömmande, men vi blev nyfikna. Att ett dagskort kostar tjugo spänn gjorde inte saken sämre. För två hundra får man ett årskort och på det får även en gäst fiska.

Strålande sol och vindstilla borgade för en trevlig upplevelse, men kanske inte optimala förhållanden för fiske. När vi kom fram visade det sig att en stig fanns upptrampad längs den södra delen av ån. Med ett par ordentliga stövlar på fötterna var det inga problem att följa den en bra bit. Här och var stod tilltäljda klykor kvar vid åkanten och på ett ställe hittade vi en stol – det främsta kännetecknet för att specimenfolk varit på plats! Terrängen var perfekt för fiske. Knähögt gräs och bara enstaka träd gjorde det till och med möjligt att enkelt flugfiska.

Fisket då? Nja, det var väl mindre bra. Jag lyckades snart få napp på drop shot – en abborre mindre än min tumme. Fiskekamraten drog en liten gädda. Under två timmars tid såg vi en större gädda göra kaskelotthopp, det vill säga ta bytesfisk rakt underifrån. Mer än halva gäddan stack upp över vattnet. Den verkade stå på samma kvadratmeter hela tiden. Efter ungefär hundra kast och försök att få den att nappa på våra drag gav vi upp, och det var dags att åka hem.

En liten gädda räknas också!
Jag kommer definitivt att återvända till Husebyån. Där skall kaskelottgäddan upp, om jag så skall dra på mig dykutrustningen!

Skitfiske!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar